Júliusi változások a NAV adatszolgáltatás és a számlázás kapcsán? – Mire kell felkészülni? összefoglaló

Budapest, 2020. június 18. – 2020. július 1-től lép életbe a NAV adatszolgáltatási kötelezettségek kiterjesztése és az áfatörvény néhány jelentős változása. A Joint Venture Szövetség Adóbizottságának webináriumán az online számla adatszolgáltatásról, a digitális adóbevallási, ellenőrzési eszközökről és automatizált megoldásokról, valamint a leggyakoribb riportálási és számlázási hibákról tartottak előadást a NAV és az RSM Hungary szakértői.  
Július nagy változást hoz a legtöbb magyar vállalkozás életében. Míg eddig csupán a 100 ezer forint áfatartalmat meghaladó számlák adatait kellett elküldeni a NAV-nak, addig július 1-jétől ez az értékhatár megszűnik, így az eddiginél bővebb lesz az adatszolgáltatásra kötelezett adóalanyok köre.  
A NAV Online Számla rendszerben az áthárított áfa értékétől függetlenül valós időben, automatizáltan kell adatot szolgáltatni a számlázó programoknak a magyar adóalany vevő felé kiállított számlákról. Tehát az áthárított adót nem tartalmazó számlák is jelentési kötelezettség alá esnek július 1-től, így például a belföldi fordított áfás számlák, illetve az alanyi mentes adózó által kiállított számlák is. Ugyanettől az időponttól az áfatörvény alapján minden befogadott szállítói számláról, amelyre az adózó áfalevonási jogát gyakorolni akarja, áfaösszeghatárra tekintet nélkül adatot kell szolgáltatni a NAV felé az M lapon, a belföldi összesítő jelentésben. Ezzel már nem csak a kiállított számlák, de a cégek közötti, befogadott és levonásba helyezett számlák is teljeskörűen láthatóak lesznek az adóhatóság számára. Az adatszolgáltatási kötelezettség kibővítésének határideje a koronavírus miatti nehézségekre tekintettel nem csúszik! Az online számla jelentési körbe újonnan adatszolgáltatásra kötelezett számlák adatszolgáltatásának elmulasztását, hibás teljesítését a NAV az első 3 hónapban nem szankcionálja. Ennek azonban feltétele, hogy az adózók az Online Számla rendszerben az első adatszolgáltatásra kötelezett számlájuk kiállítását megelőzően regisztráljanak. 


Czöndör Szabolcs, a NAV KAVIG, Informatikai és Transzferár Ellenőrzési Főosztály vezetője, az Online Számla projekt szakmai vezetője július 1-jét több szempontból is mérföldkőnek nevezte, amire remélhetőleg már a vállalkozások nagy része felkészült. A számla adatszolgáltatásban bekövetkező egyik fontos változás az értékhatár eltörlése, emellett az adatszolgáltatás technikája, a számlakibocsátási határidő is megváltozik, továbbá egyes tárgyi mentes tevékenységes esetén is számlakibocsátási és ezzel együtt adatszolgáltatási kötelezettség áll elő. Július 1-jéig minden számlázó programot használónak frissítenie kell szoftverét. 2021. január 1-jétől a magánszemélyeknek, nem adóalanyoknak és a külföldi vevőknek kiállított számlákról is adatot kell szolgáltatni.  
Regisztrációs folyamatban próbál a NAV minél több segítséget nyújtani, figyelmeztetéseket elhelyezni. 
A kézi számlatömb jövőjéről a NAV szakértője elmondta: érdemes átgondolni azoknak, akik jelenleg nagy mennyiségben bocsátanak ki kézi számlát, a digitális megoldásra történő áttérést, mivel július 1jét követően január 1-jétől még több bizonylat bekerül az adatszolgáltatási körbe, ami nagyfokú adminisztrációs terhet jelenthet. 
A leggyakoribb riportálási és számlázási hibákról tartott előadást dr. Sztankó Dániel, az RSM Hungary Közvetett adók adóüzletág igazgatója. Kihangsúlyozta, hogy a szankciómentesség nem minden változásra vonatkozik, így a számlakibocsátás határidejére sem. Az, hogy a vevő adószáma kötelezővé válik minden számla esetén, egy adatgazdálkodási kérdés.  
Az Online Számla 2.0 új adatszolgáltatási mezőkről is részletes tájékoztatást kaptak a résztvevők, csoportosítva a különböző adatokat aszerint, hogy azt az ÁFA-törvény szerint kötelező-e a számlán feltüntetni, illetve az adatszolgáltatásban szerepeltetni kell-e. A számlahelyesbítés, sztornózás bizonylatolásával kapcsolatos szabályokról, valamint a lekérdezési lehetőségekről is szó esett. Érdemes időnként ellenőrizni például, hogy bement-e az adatszolgáltatás egy adott számláról, ami kiállító és vevő oldaláról is használható funkció.  
Fontos, hogy a ránk bejelentett számla nem azonos a befogadott számlával. Továbbra is kell az eredeti számla, meg kell őrizni – figyelmeztet az RSM szakértője. 


El lehet-e készíteni az ÁFA-bevallást a NAV-tól kapott adatokra támaszkodva? 


A digitális adóbevallási, ellenőrzési eszközökről, illetve az M lap és áfabevallás automatizált megoldásairól tartott előadást Németh Lilla, az RSM Hungary Adóüzletág igazgatója. Érdemes lehetőségként tekinteni az adatszolgáltatást érintő változásokra: a NAV online számla rendszer alapján ugyanis saját számlakiállításunkat, a beszállítóink jelentéseit, a saját könyvelésünket és az aktuális ÁFA pozícióinkat is ellenőrizhetjük. Megfelelő programokkal mi is láthatjuk, amit a NAV lát, ami alapján az adókockázatokat és az ellenőrzésre kiválasztás esélyét csökkenthetjük.  
Az RSM által, felhőben létrehozott Connectax ökoszisztémát is bemutatta, melyekkel az online számla jelentés, a NAV felé jelentett adatok ellenőrzése, az ÁFAbevallás és M lapok elkészítése, ellenőrzése is megoldható, jelentősen csökkentve a bevallással töltött időt és az ellenőrzés valószínűségét is. 

Bemutatkozás Vezetőség Bizottságok Tagjaink Legyen Ön is JVSZ tag! Hírek Események Érdekképviselet Tagi szolgáltatások Kapcsolat