Szamurájtechnikák a szervezetfejlesztés és vezetés területén

A JVSZ májusi HR Club előadásán Lipcsei András, a JVSZ Emberi Erőforrás Bizottságának Elnöke köszöntötte a megjelent szakmai vezetőket. Ezt követően Forrás Lajos, a Takarékbank Zrt. HR Igazgatója tartott előadást a megfelelő szervezetfejlesztési modellekről és vezetési technikákról, ahol gyakorlatias, valós példákon keresztül prezentálta a sikeres szervezet-átalakításokat. Elmondása szerint, az egyik fő probléma, hogy egy stratégiai döntés során általában az emberek a jól átlátható, könnyen megközelíthető utat választják egy szervezeti probléma megoldására, mintsem hogy egy mélyre menő, teljes struktúrájában való változtatást végezzenek, ami számos előre nem látható problémát vonz maga után. „Egy stratégiai modellváltásnál nem az elméletben való felépítés okoz problémát, hanem a gyakorlatba való átültetés.” – magyarázta.

Kutatások során megvizsgálták a tartósan eredményes változást bevezető vállalkozások közös jellemzőit, melynek segítségével megalkották az „Örvény” modellt. Ez a modell összegzi azt a hét tényezőt, melyet érdemes végigjárni egy szervezeti átalakítás során. A hét tényező három legfőbb pillére az identitás a bevonás/mozgósítás és a vezetői csapat – ismertette. Egy változtatás során elengedhetetlen a szervezeti közeg értékrendjének feltárása, hiszen ha az nagymértékben eltér a vállalat jelenlegi értékeitől és a munkavállalók nem érzik azt magukénak, csorbul a motiváció és növekedhet a fluktuáció. Továbbá az első lépések megtétele előtt fontos megvizsgálni, hogy pontosan mi az a törekvés, amit el akarunk érni az adott változtatással, milyen problémákkal kell szembenézni a megvalósítás során és milyen feladatokat szükséges megvalósítani. Továbbá célszerű meghatározni a megvalósításra legmegfelelőbb vezetői csapatot, melynek tagjai folyamatos eszmecserével és a vezető iránti lojalitással képesek véghezvinni az átalakítást.

Mindemellett szükséges a munkavállalókat is informálni, hiszen ahhoz, hogy továbbra is motiváltak legyenek munkájuk iránt, tudniuk kell, hogy milyen jövőkép elérésére irányulnak a változtatások. „A gondolatok olyanok mint a gyerekek, mindenkinek a sajátja a legjobb.” – folytatta Forrás Lajos. „Gondoljunk bele, hogy mekkora motivációt adhat a munkavállalónak, ha egy vezető utasítás helyett csak egy keretet szab a szükséges átalakítások megteremtésére és az adott területen lévő munkavállaló nyújthatja be elképzeléseit a probléma megoldására. A saját ötletnek köszönhetően érzelmi kapcsolódás alakul ki a munkavállaló és a feladat között, amely bizonyítottan pozitív hatással van a vállalat működésére” – tette hozzá.

A kialakított szervezeti modellek sikerességének számszerűsítését leginkább a profitnövekedéssel lehet meghatározni, valamint a fluktuációban és a toborzásban bekövetkezett események is fontos elemei a változtatások mérésének.

Bemutatkozás Vezetőség Bizottságok Tagjaink Legyen Ön is JVSZ tag! Hírek Események Érdekképviselet Tagi szolgáltatások Kapcsolat