Online számla-adatszolgáltatás: Vészesen közeledik a határidő

Online számla-adatszolgáltatás: Vészesen közeledik a határidő
 

Kevesebb, mint fél éven belül indul a Nemzeti Adó- és Vámhivatal online számla-adatszolgáltatási rendszere, amely sok kérdést vet fel a magyar vállalatok számára, mind fejlesztői, mind pedig felhasználói oldalról. A kérdések megválaszolására a Joint Venture Szövetség (JVSZ) konferenciája szolgált további információval.

Sike Olga, a NAV főosztályvezető helyettese ismertette az online számla-adatszolgáltatás alappilléreit. Elmondása szerint az új rendszer 2018. július 1-jétől minden olyan számlára érvényes lesz, amely legalább 100 ezer forint áthárított áfát tartalmaz és belföldi adóalanyok közötti ügyletből származik - ideértendők a külföldön letelepedett, belföldön „csak” regisztrált adóalanyok is. Hozzátette, hogy a rendszer valós idejű adatszolgáltatást tesz lehetővé, amely a számlázó programmal előállított számlák esetében számla kiállítását követően azonnal, automatikus módon továbbítódik a NAV felé. Az adatszolgáltatásnak a számla adatainak lezárását követően azonnal kell teljesülnie. Az 500 ezer forintot meghaladó összegű áfát tartalmazó kézi számlákat a számlakibocsátást követő napon, a 100-500 ezer forint áfa + tartalmúakat pedig 5 napon belül kell majd rögzíteni webes felületen.

Czöndör Szabolcs, a NAV Informatikai Ellenőrzési Főosztály vezetője bemutatta az online adatszolgáltatás technikai hátterét. Továbbá ismertette a NAV saját számlázási programját, amely rövid időn belül (előreláthatólag júniusban) ingyenesen elérhetővé válik bárki számára egy regisztrációt követően. Kiemelte, hogy rendszerük minimális tudással rendelkezik, ami csak számla előállításra alkalmas, így ez főképpen a kézi számlázást kiváltó, vagy a kisebb cégeknek megoldást nyújtó alternatíva lehet; a nagyobb számla forgalommal rendelkező cégek esetében pedig egy átmeneti megoldás lehet, ha a határidő végével még nem rendelkeznek saját számla-adatszolgáltatási rendszerrel.

Korpácsi Zia, a Libra Szoftver Zrt. pénzügyi projektigazgatója és Omacht András, a cég fejlesztési igazgatója, szoftverfejlesztői szemszögből közelítették meg a témát, amely során több fontos kérdésre is választ adtak. Rávilágítottak, hogy az adatszolgáltatást illetően, az online rendszerben csupán a számlaadatok rögzítéséhez és jóváhagyásához szükséges emberi beavatkozás, mindezek után a rendszer automatikusan végzi a munkálatokat. Egyben azt is jelenti mindez, hogy az adatrögzítést követően már nincs manuális felülvizsgálati lehetőség, azaz a jövőben még körültekintőbben kell majd eljárni a számlák kiállítása során. Mint elmondták, a rendszer elindulása után a számlázók munkaköre kiemelt fontosságú lesz, hiszen tapasztalt szakemberek szükségesek a számlabenyújtás zökkenőmentes működéséhez.

A prezentálók sorát Jancsa-Pék Judit, a LeitnerLeitner Tax Kft. vezető tanácsadója zárta, aki adószakértői perspektívából hívta fel a figyelmet a rendszer buktatóira. Elmondása szerint a felkészülés nem ér véget a rendszer elindításával, hiszen megannyi problémával kell szembenéznie az érintett adóalanyoknak. Az egyik ilyen nehézséget a számlaadatok jelenlegi formátuma jelenti, melyeket megfelelő struktúrába kell helyezni a programba történő sikeres rögzítés érdekében. Fontos azonban a vállalkozások számla kiállítási gyakorlatának és gazdasági ügyleteinek helyes áfa, EKÁER kezelésének a felülvizsgálata is, hiszen az online adatszolgáltatással elkerülhetetlenül beköszönt ránk az azonnali adóellenőrzések kora. Ugyanakkor a rendszer felülvizsgálata során érdemes a számlázással kapcsolatos belső szabályzatokat is újragondolni, elkészíteni; a vállalaton belüli és azon kívüli felelősséget tisztázni és leszabályozni. Mindezek mellett kitért az egyik legfontosabb aggodalomra is, az adatbiztonságra, amely „olyan kérdés, ami mindenki területét érinteni fogja”- nyilatkozta, majd hozzátette, hogy azért fontos, hogy nagyobb hangsúlyt fektessünk erre a tényezőre, mert a jogszabály előírása szerint a vállalatok adatai bekerülnek a NAV által felügyelt rendszerbe, ahol „nincs jogorvoslat abban az esetben, ha valami nem jól működik”- mondta.

Az online számla-adatszolgáltatási rendszer célja az adócsalások visszaszorítása, amely láthatóvá és követhetővé teszi a számlaforgalmakat a NAV felé, hatékonyabbá teheti a kockázatkezelést és jelentős emelkedést eredményezhet az áfa bevételeknél, nem megfelelő használata azonban könnyen bírságot vonhat maga után. Az ebbéli aggodalmakra válaszolva Sike Olga, a NAV főosztályvezető helyettese úgy nyilatkozott, az adóhatóság célja nem a minél több bírság kiszabása, hanem egy működőképes, idővel a hétköznapi rutinba szervesen illeszkedő rendszer kialakítása, aminek segítségével hatékonyabban lehet kiszűrni a csalókat.
 

Bemutatkozás Vezetőség Bizottságok Tagjaink Legyen Ön is JVSZ tag! Hírek Események Érdekképviselet Tagi szolgáltatások Kapcsolat