Hogyan lehet kommunikálni, hatékonyan dolgozni, motiválni és elkötelezni munkavállalókat (járvány/válság idején) home office-ban?

Motiváció, elköteleződés, hatékony munka home office idején

Budapest, 2020. április 22. – Hogyan lehet kommunikálni, hatékonyan dolgozni, motiválni és elkötelezni munkavállalókat home office-ból? Ezekre válaszoltak a JVSZ Emberi Erőforrás Bizottságának online eseményén a JVSZ HR Club előadói.

Minden harmadik munkavállaló hosszú távon is home officeban szeretne maradni egy német felmérés szerint, különösen a magasabban képzett dolgozók közül – ezzel vezette fel a JVSZ Emberi Erőforrás Bizottságának elnöke, Lipcsei András a beszélgetést.

Munkáltatói oldalról nézve azonban azzal szembesült az elmúlt hetekben a Blue Colibri App alapítója, hogy a cégek rendkívül sebezhetővé váltak a megfelelő belső kommunikáció hiánya miatt. Barathi Tamás szerint rendkívüli kreativitásra van szükség a cégek részéről a napi szintű motiválás, elkötelezés terén, hogy egy közösségnek érezzék magukat a távol dolgozó munkatársak.

Mi a helyzet egy termelő cégnél, ahol már ősz óta mobilon kommunikálnak a munkatársakkal?

A magyar tulajdonú építőanyaggyártó vállalat, a Masterplast már tavaly ősszel bevezetett MASTERAPP (Blue Colibri APP) néven egy belső kommunikációs applikációt, amit a központban dolgozók kezdtek el először használni, majd a leányvállalatoknál egy lépéssel később – mondta Sasgodó Erika, a cég senior HR generalistája. Különböző kvízekkel motiválják a dolgozókat a használatra, így ma már szinte minden munkavállaló aktívan használja a rendszert. Ezzel a lépéssel a fizikai dolgozók is elérhetővé váltak, akik ugyan okostelefonnal rendelkeznek, de céges e-mail címmel nem.

A mostani helyzetben különösen hasznos, hogy biztonságot tud sugározni a vezetőség a dolgozók felé, az akcióterv is feltöltésre került, gyakori kérdéseket lehet előre megválaszolni, de a lakhelyelhagyási tilalomhoz kapcsolódó dokumentumokat is ki lehetett adni az alkalmazáson keresztül. Fontos kihangsúlyozni, hogy a menedzsment köszönet nyilvánítását is ezen az applikáción keresztül tudja továbbítani a helyi és leányvállalatoknál dolgozó munkavállalók felé, ezzel is növelve a munkatársak elkötelezettségét és a „szeretek itt dolgozni” érzést. A home officeban dolgozó, gyerekes szülőket pedig különböző programjavaslatokkal segítik az appon keresztül, amivel le tudják kötni a gyerekeket.

Emellett az onboarding esetében is használható az alkalmazás, céges videók, fényképek megosztásával, kvízekkel lehet a szükséges ismeretanyag elsajátítását ellenőrizni, amire a jól válaszolók ajándékcsomagot is kaphatnak. Kiemelendő, hogy minden új munkatársuk kap és nemcsak kaphat egy „belépő” csomagot, aki teljesíti az onboarding csomagot.

Hogyan tudunk hatékonyak lenni, ha 21 telephelyünk és 1.700 munkatársunk van?

A Praktikernél a vállalati belső kommunikáció megújítását tervezték tavaly ősz óta, amit most felborított a járvány, így a tervezettnél előbb kellett egy új applikációt bevezetniük – mondta Márton Katalin, a cég HR & CSR vezetője.

A Blue Colibri APP segítségével közvetlenül el tudják érni a munkavállalókat, akik nagy része nem rendelkezik céges e-maillel, az applikációba feltöltött ügyvezetői mini videókkal azonban direkt információkkal látják el őket. A munkavállalók 93%-a letöltötte az applikációt.

Mivel a Praktiker áruházak nem zártak be, a dolgozókat hősöknek tekinti a cég, amit kommunikálni is igyekeznek. A dolgozói élmény növelése érdekében az alkalmazáson keresztül különböző kihívásokat is meg lehet hirdetni, ilyen a főzős kihívás, ahol minden üzletben dolgozó egy receptet-fotót oszt meg, kihívást intézve egy másik áruházban dolgozó felé. A home officeban dolgozóknak meghirdették a nem mackónadrágos napot, amiről képet tölthetnek fel az alkalmazásba.

Home office vagy krízis office?

Nagy-Józsa Dorottya szerint nem is biztos, hogy home officenak lehet tekinteni a mostani állapotot, inkább krízis officenak kellene nevezni. Mert míg előbbire vágytak a munkavállalók, utóbbira köteleztük őket – véli az executive coach, a Y2Y Hungary Kft. ügyvezetője. Ez teljesen más pszichológiai környezetet jelent. Most végtelen mennyiségű empátiára van szükség a munkáltatók részéről, hiszen egy háromgyerekes családanya nem biztos, hogy napi 8 órát valóban le tud dolgozni ilyen körülmények között.

Sokat kell kommunikálni, nem szabad légüres térben hagyni a kollegákat, de nem szabad ezt túlzásba vinni sem. Ilyenkor semmit nem szabad kötelezővé tenni, mindenki egy krízisként éli meg a mostani helyzetet – véli a szakértő.

Vállalati oktatások kapcsán elmondta, hogy az elmúlt hetekben ugyan sok helyen leálltak, de újra kell gondolni, hogy milyen kompetenciákra lesz szükség, és ott képzéseket indítani. A néhány fős, rövid képzéseknek van most helye. Online-offline képzésfejlesztési rendszereket érdemes hosszú távon kialakítani.

Milyen játékkal lehet motiválni távolról? Hogyan lehet munkavállalói élményt teremteni?

A kollegák közötti kommunikációhoz rendelkezésre álló eszköztár meglehetősen széles, azonban vannak online térben nehezebben megoldható folyamatok. Ilyen például az onboarding, a vállalati oktatás – véli Szabó András, a Colibri Studios üzletágvezető. Itt a digitalizáció szintén előtérbe került, prioritást nyert.

Nincs azonban eszközkészlet és tapasztalat még a munkavállalói élmény és elköteleződés megteremtésére. Egyik partnerük, egy 250 főt foglalkoztató IT cég számára, ahol leállt a párbeszéd a kollegák között, home office bingó játékot fejlesztettek, melyben szabadidős tevékenységeket (szakmai webinárium, sport, társasjáték a családdal) pipálhatnak ki a dolgozók. Így betekintést nyernek egymás napjaiba távolról is a kollegák, elindulhat ismét az interakció a kollegák között.

Nagyon sokan állnak át digitalizált onboardingra, animált videók formájában lehet tréningeket tartani, amit később is lehet majd hasznosítani, a munkahelyre történő visszatérést követően.

Ezek az utak, amire most a cégek léptek, tartósak lehetnek – véli Lipcsei András. A mostani helyzet még jobban ráirányította a figyelmet a vállalati kommunikáció, a kapcsolaterősítés fontosságára.

Bemutatkozás Vezetőség Szakmai fórumok Tagjaink Legyen Ön is JVSZ tag! Hírek Események Pályázatok Érdekképviselet Tagi szolgáltatások Kapcsolat