Hamarosan bejelentésre kerül Magyarország Mesterséges Intelligencia Stratégiája

A mesterséges intelligencia irányairól, kereteiről, a hazai fejlesztések összehangolásáról beszélt az MI Koalíció elnöke. Jakab Roland elmondta, ma még a szűk (gyenge) mesterséges intelligencia korát éljük, az általános (erős) MI korától még fényévekre vagyunk. Az MI olyan, mint az áram: nem az MI-t fogjuk használni, hanem az azon alapuló eszközöket. Hangsúlyozta, sok lépésben is be lehet vezetni, ma már számtalan dobozos termék elérhető, amihez nem kell a teljes informatikai rendszert átalakítani, tehát kis költségvetéssel is működtethető.

Az MI Koalíció célja, hogy jelentősen erősödjön a hazai vállalkozások versenyképessége, amihez állandó szakmai és együttműködési fórumot biztosít. 2018. októbere óta 235 szervezet csatlakozott a Koalícióhoz, több mint 900 szakértőt delegáltak a munkacsoportokba. 2019. októberében egy MI Akciótervet mutattak be, a stratégiát pedig már a héten le kívánják adni az ITM-nek, így a kormányzati egyeztetések után hamarosan annak hivatalos bejelentésére is sor kerülhet – mondta Jakab Roland.

A mesterséges intelligencia is demokratizálódni fog

A MI óriási potenciált jelent a gazdaságnak: 2030-ig 14%-os GDP növekedés várható, a cégvezetők 90%-a pozitív hatásra számít a növekedés tekintetében az MI-nek köszönhetően – mondta Chris Mattheisen. A Microsoft ügyvezető igazgatója szerint az MI is demokratizálódni fog: nem csak nagyon szofisztikált fejlesztők fogják tudni értelmezni azt, hanem az egyszerű végfelhasználók is. Erre törekszik a Microsoft is: egyszerűsített környezetet igyekszik kialakítani felhő alapon.

Mattheisen hangsúlyozta a képzés, oktatás fontosságát is. A Microsoft 2020-ban több mint 200 ezer új tanulási modult tervez bevezetni a Microsoft AI School és az AI Business School felületen, de külön felületen igyekeznek képezni a mérnököket, és egynapos képzési napokat is tartanak. Fontos, hogy az üzleti vezetők artikulálni tudják, hogy milyen MI megoldásokra van szükségük.

A munkahelyek negyedére lesz hatással az MI

2020-ra 70 milliárd dollár lehet az MI piaca, ami fontos transzformációt vetít előre – mondta a PwC Magyarország adat megoldásokért felelős vezetője, Oltyán Gábor. Egy globális PwC tanulmány szerint - melynek elkészítésében mesterséges intelligenciát is alkalmaztak - a következő 15 évben három hullámban fogjuk érezni az MI hatását a munkaerőpiacon. Hazánkat a harmadik hullám érinti majd leginkább a 2030-as évek közepétől, amelyben a fizikai munkaerő és a kézi irányítás robotizálása fog megvalósulni. Ez 600 ezer munkahelyet érinthet majd, főleg a gyártás, szállítmányozás és raktározás, az építőipar területén. A kis- és nagykereskedelemben az MI hatása a 2030-as években lesz a legjelentősebb, a munkavállalók több mint ötödét érinti majd, a feldolgozóiparban pedig több mint 40%-os a munkahelyek érintettsége. Összességében a hazai munkahelyek negyedére lesz hatással az MI, éppen ezért komoly szemléletváltásra van szükség, hogy tanulás révén új ágazatokba lehessen átirányítani az embereket. Az oktatás szerepe tehát kritikus, nem csak felnőttkorban, de már a középiskolákban is.

A jövőben ingyenesen elérhetőek lesznek az adataink?

A Mesterséges intelligencia legnagyobb alkalmazása a pénzügyi szolgáltatási területeken várhatóan a személyre szabott pénzügyi tervezés, a csalások felderítése és a pénzmosás elleni küzdelem, valamint a folyamatautomatizálás, mint a hitelbírálat, a biztosítási kockázatvállalás, vagy a vagyonkezelés – mondta Koen Basiel Maegherman, a K&H Bank Stratégiai Menedzsmentjének vezetője

Az MI hasznosítása terén a bankok helyzete meglehetősen nehéz, mert szigorú szabályok, vagy örökölt rendszerek vannak, amelyeket figyelembe kell venni, és a bankok is küzdenek a tehetségek, vagy az MI szakértőinek felkutatásáért. Mr. Maegherman szerint, ha valóban az adat az új olaj, akkor előfordulhat, hogy a vállalatok hosszabb távon már nem kapnak meg minden adatot ügyfeleiktől automatikusan ingyen, különösen Európában a hozzájáruláshoz a szabályzatok egyre szigorodnak majd.

Vanda fontos az ügyfeleknek

A modern ügyfélkiszolgálás új lehetőségeiről beszélt Krégl Klementina, aki szerint a technológiai lehetőség már adott a gazdaság és társadalom elvárása pedig az azonnaliság. A T-Systems Magyarország Innovációs kompetenciaközpontjának vezetője szerint a mesterséges intelligencia alkalmazása terén élen járó vertikumokat követve - mint az ipar, a gyártás -  a szolgáltatói szektor most áll robbanás előtt. Elsőként itt is a repetitív folyamatok kiváltására lehet használni a mesterséges intelligenciát.

Az ügyfélkiszolgálás terén a Magyar Telekomnál ma már Vanda beszél telefonon és chat alkalmazásban az ügyfelekkel. Segítségével az ügyféligény beazonosítása a korábbi 246 másodpercről 37 másodpercre csökkent. Vanda szövegfelismerése 43%-ról, 92%-ra emelkedett 9 hónap alatt. Az összes ügytípus 17%-át Vanda végzi el teljes mértékben. Ha át is kapcsol az élő ügyintézőhöz, a már elhangzott adatokat is átadja, ami rengeteg időt takarít meg. A tapasztalatok szerint nemcsak Vanda, mint mesterséges intelligencia, de az ügyfelek is folyamatosan tanulnak, akik ma már sokkal rövidebb mondatokban közlik problémáikat Vandának.

AI alkalmazása a közlekedésben, a mezőgazdaságban és egészségügyben

Az MI gyakorlati alkalmazásait is több előadás járta körül. Közülük az első a Continental által gyártott termékekben megjelenő MI alkalmazásokról szólt. Dr. Lóránd Balázs, a budapesti Deep Learning kompetencia központ adatmenedzsment és infrastruktúra vezetője elmondta, hogy a mobilitás terén a zéró baleset megvalósulása a cél, amihez az önvezető járművek fognak elvezetni minket. A vezetéstámogató funkciók már mind ezt készítik elő, és a feltételesen automatizált vezetés az első olyan szint, ahol a vezető ténylegesen foglalkozhat mással is az autóban. 2025-re, illetve 2030-ra megjelenhetnek néhány százalékban az utakon a magas szintű automatizált vezetéssel rendelkező járművek is. Az Európai Unió Bizottságának szabályozásnak bevezetése miatt várhatóan éves szinten 25 ezer európai életét lehet megmenteni a biztonsági technológiák, szenzorok és a kapcsolódó megoldások alkalmazásával.

A Bayer Crop Science Zöldség vetőmag üzletág kelet EMEA régió marketingvezetője, arról beszélt, hogy milyen szerepe van a mesterséges intelligenciának a mezőgazdaságban, milyen kihívások és hajtóerők vezérlik ezt. A népességnövekedés, a klímaváltozás, az urbanizáció, a táplálkozási szokások változása, de gazdasági megfontolások miatt is a mezőgazdaság újratervezésére van szükség – mondta Baranyi Szabolcs. Az MI négy nagy területen alkalmazható az agráriumban: az időjárás előrejelzésben, a növény- és talajegészség felismerésében és megőrzésében, a növényvédőszer menedzsmentben és a mezőgazdasági robotok területén. Több olyan alkalmazást is bemutatott a szakértő (plantix, harvest croo robotics, climate fieldview) melyeket már ma is használnak az agráriumban, a növénybetegség felismerő applikációtól, az eperszüretelő robotig.

A Mesterséges Intelligencia egészégügyi diagnosztikában történő gyakorlati alkalmazásáról beszélt Megyesi Béla. A Siemens Healthcare IT specialistája a már alkalmazott, illetve a közeljövőben bevezetésre kerülő alkalmazásokat mutatta be. Hatalmas mennyiségű adat keletkezik az egészségügyben, főleg a képalkotó diagnosztika területén. Itt segítheti az orvost az MI a precízebb diagnózis felállításában. Négy területen kapcsolódhat be az MI az egészségügy vertikumában: (1) az egészségügyi eszközök, (2) az elkészült felvételek értelmezése, (3) a páciensek egyéni szintje és (4)a páciensekből képzett kohorszok szintjén. Utóbbiak például egy járvány felismerésében és kezelésében lehetnek rendkívül hasznosak.

A mesterséges intelligencia az egészségügy területén különösen fontos. A jövő lehet a páciensek egyes szerveinek, például a szív digitális modellezése, így tesztelhetővé válik a tervezett terápia kimenetele.

A konferencia végén egy kerekasztalbeszélgetésre is sor került, ahol a szakértők megvitatták, hogyan érdemes elkezdeni egy vállalatnál az MI bevezetését. Itt két lehetőség van: belső kompetencia kialakítása, vagy piacról történő beszerzés. Lehet, hogy már a használati terület, a usecase azonosításánál érdemes külső tanácsadó segítségét kérni. A csapat kialakításánál az egyetemi kapcsolatok kiaknázása is rendkívül fontos, hiszen a szakértők megtalálása igen nehéz. Munkamódszerek, munkakultúra tekintetében ezeknek a szakembereknek teljesen mások az elvárásaik, az elmélyült, kreatív munkához kell megfelelő körülményeket teremteni számukra.

Bemutatkozás Vezetőség Szakmai fórumok Tagjaink Legyen Ön is JVSZ tag! Hírek Események Pályázatok Érdekképviselet Tagi szolgáltatások Kapcsolat