Coming to America – Gazdasági lehetőségek Floridában és azon túl
Budapest, 2021. április 22. –– Az amerikai, azon belül is Florida gazdaságáról, a gazdasági együttműködési lehetőségekről beszélt Pazaurek Piros, Magyarország közép-floridai tiszteletbeli konzulja a Joint Venture Szövetség Külgazdasági Bizottságának nyílt online rendezvényén, aki azt a tanácsot adta az USA-ban szerencsét próbálóknak, hogy „nem elég angolul tudni, hanem amerikaiul is kell gondolkodni”.
Floridában 21,5 millió ember él, 2030-ra elérheti a 30 milliós lakosságszámot, a 3. legnépesebb állam, a 19. legerősebb gazdaság. Évente mintegy 130 millióan látogatnak az államba, a leglátogatottabb desztináció Orlando. A szállodaipar tavaly nem csökkent, hanem nőtt, a szállodák szinte full kapacitással működtek, elsősorban a nyugati és a Közép-Florida keleti területein. Floridában tavaly szeptember óta lazák az intézkedések, iskolák, éttermek nyitva vannak, jelenleg is épp a világ legnagyobb Jeep-találkozója zajlik Daytona Beach-en.
Florida előnyei közül kiemelte a személyi jövedelemadó hiányát, a gazdaságorientált vezetést, az erős turizmust, Latin-Amerika közelségét. Floridában erősek a kulturális különbségek, főként a latin-amerikai jelenlét miatt. Floridában 110 ezer magyar él, egy alkonzulátus és 2 tiszteletbeli konzulátus, 12-14 aktív magyar szervezet működik, iskolák, templomok, közösségi házak és fesztiválok segítik a közösséget.
Floridán belül elsősorban Daytona Beach, mint lokáció került részletesen bemutatásra, amely rohamosan fejlődik, itt van például a NASCAR központja, de űrkutatással kapcsolatos fejlesztések is zajlanak itt, 7 egyetemet számlál, két autópálya metszéspontjában helyezkedik el.
Az Egyesült Államokba készülő, vállalkozás indításában gondolkodóknak azt szokta mondani Pazaurek Piros, hogy „nem elég angolul tudni, hanem amerikaiul is kell gondolkodni”. Nem elég jónak lenni, jónak is kell látszani, a sikereket ki lehet és ki is kell hangsúlyozni. Fontos szakértőt bevonni, mielőtt beleugranánk egy amerikai cégalapításba. Érdemes először Európában erős lábat felépíteni, mielőtt USA-ban gondolkodnánk. A piac megtalálása nagyon fontos kérdés, nagy hangsúlyt kell fektetni a piackutatásra (versenytársak, demográfia, jogszabályok, réspiacok). Egyre több magyar cég dönt úgy, hogy Floridába jön. Nehéz egy-egy ágazatot kiemelni, de a turizmus, a szórakoztatóipar erősen fejlődnek, de több magyar befektető gyártó egységet tervez vagy telepített már különböző iparágban is.
Pazaurek Piros a HungarianHub alapítója, melynek célja, hogy minden információt egy helyre gyűjtsön, ami a magyarokat érinti az Egyesült Államokban. A HungarianHub edukációs szempontból is igyekszik aktív lenni, közösségi akadémiát szerveznek, podcastokat gyártanak. Idén szeptemberben kerül megrendezésre – két elhalasztást követően - a HungarianSummit 3 napos eseménysorozat, amely gazdasági, edukációs és közösségi és kulturális együttműködést igyekszik megvalósítani, összehangolni, remek networking lehetőséggel.