Összefoglaló a „Fókuszban az adminisztrációcsökkentés" c. rendezvényről - 2016. január 19.
Az elmúlt években számos fejlesztés történt a Kormányzat részéről annak érdekében, hogy az csökkenjenek a magánszemélyekre és a vállalkozásokra rótt adminisztrációs terhek. A vállalatok vezetői elismerik, hogy elkezdődött valamiféle változás, azonban nem maradéktalanul elégedettek a fejlesztések ütemével, valamint eredményével - derült ki a Joint Venture Szövetség (JVSZ) „Fókuszban az adminisztrációcsökkentés"címmel megrendezett konferenciáján.
Az eseményt Tálos Péter, a JVSZ elnöke, a PCE Paragon Solutions Kft. (Foxconn) ügyvezetője nyitotta meg. Az elnök előadásában kifejtette, hogy a Joint Venture Szövetség deklarált célja a magyar gazdaság versenyképességének javítása, a befektetések ösztönzésén és az innováció kultúrájának meghonosításán keresztül. A befektetések ösztönzésének, egy befektetőbarát környezet megteremtésének egyik eszköze a vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentése. A szövetség már évek óta részt vesz az NGM - az adminisztráció csökkentését célzó - munkájában. Fontos, hogy a már kialakított együttműködést továbbfejlesszük, a tervezett intézkedésekkel kapcsolatos információk megosztását még gördülékenyebbé tegyük, ezzel is biztosítva, hogy a döntéshozók naprakészen rendelkezzenek a piac szereplőinek visszajelzéseivel az előkészítés során. - hangsúlyozta Tálos Péter.
Dr. Belányi Márta, a Miniszterelnökség hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkárától részletes összefoglalást hallhattak a résztvevők arról, hogy hol tart most ez a bürokráciacsökkentési folyamat és mik a Kormányzat tervei a következő időszakra vonatkozóan. A helyettes államtitkár asszony elmondta, hogy a Kormány azt a célt tűzte ki, hogy Magyarország Közép-Európa legversenyképesebb államává váljon, ehhez pedig egy kormány- határozatban döntött az Államreform Bizottság felállításáról. „Az Államreform II. - a bürokráciacsökkentés programja, amellyel kapcsolatban a kiemelt célkitűzés a közigazgatás hatékonyságának növelése, valamint az eddigieknél összefogottabban és költségtakarékosabban működő területi államigazgatás megteremtése" - emelte ki a Dr. Belányi Márta. A vállalkozásokat érintő, idén január 1-jétől érvényes változásokról szólva a helyettes államtitkár egyebek mellett említette a számviteli beszámolók éves közzétételi díjának megszűnését, az adóhatósági igazolások és a vállalkozói igazolványok kiadásának ingyenessé válását, illetve kiemelte az eljárási határidők csökkentését.
Lenner Áron Márk, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) helyettes államtitkára hangsúlyozta, a közigazgatási hatósági eljárások jelentősen átalakultak, egyszerűsödtek január 1-jétől. Csökkent az engedélyhez kötött tevékenységek száma, illetve racionalizálták az ügyintézési határidőket. Az ügyintézési határidőket összességében mintegy 30 százalékkal tudták csökkenteni - emelte ki a helyettes államtitkár.
A kormányzati oldalt követően a vállalati szektor véleménye is hallható volt, egy kerekasztal beszélgetés keretében vitatta meg Dr. Ábrahám László, az NI Hungary Kft. ügyvezetője, Dr. Nagy Zoltán, a Phoenix-Mecano Kft. ügyvezetője, Máriás Attila, a BDO csoport munkaügyi szaktanácsadója, Nagy Tibor, a ZF Hungária Kft. cégvezetője és Szuhóczky Gábor, az EuroAdvance Közgazdasági Tanácsadó Kft. ügyvezetője.
Hozzászólásaikban elmondták, hogy érezhető valamiféle változás, azonban az eredményről eltérőek a vélemények. Az egyik vállalatvezető szerint problémát jelent például, hogy több mint 40 féle statisztikai jelentési kötelezettségük van, egy másikuk szerint a magyar gazdaság egyik motorja az uniós pénzek lehívása, ezért pályáztatási területen az egyik legégetőbbek a változtatások, például tervezhetőség hiánya rendkívül sok problémát okoz a cégek számára.
Vannak azért pozitív tapasztalatok is: munkaügyi szempontból azért érezhetőek jóirányú változások is, amelyek hatásaként például kevesebb lett az elmarasztalás. Ugyanakkor az egyértelmű, mindenki számára ugyanúgy értelmezhető jogalkotás kiemelten fontos lenne a jövőben - vélték a kerekasztal-beszélgetés résztvevői.