A piackutatás és a KKV-k kapcsolata

Összefoglaló a „Piackutatás? Szükséges és megtérülő befektetés a KKV-k számára is" c. KKV klub rendezvényről - 2016. január 27.

A Joint Venture Szövetség (JVSZ) legutóbbi kis- és középvállalkozásoknak szóló klubeseményén a KKV-k és a piackutatás múltbéli, valamint jelenlegi kapcsolatáról, továbbá a legújabb mérési, adatgyűjtési, elemzési és adatvizualizációs lehetőségekről hallhattak előadásokat a vendégek.

A résztvevőket Csuri Ferenc, a KLUDI Szerelvények Kft. ügyvezető igazgatója, a JVSZ Elnökségének tagja, a JVSZ KKV Bizottságának elnöke köszöntötte, az eseményt pedig azzal a gondolattal nyitotta meg, hogy az általános tapasztalat szerint, a professzionális piackutatást jelentős mértékben továbbra is a nagyvállalatok veszik igénybe, mert a KKV-k kidobott pénzként tekintenek erre az eszközre.

A piackutatás múltjáról és jelenéről, valamint a KKV-k számára is megfizethető, valamint hasznosítható módszerekről Hegedüs László a TNS Hoffmann ügyfélkapcsolati igazgatója beszélt. A kutatócég vezetője szerint az elmúlt 20 évben bevett gyakorlattá vált, hogy a fenti kategóriába tartozó cégek csak abban az esetben készítettek piackutatást, ha egy EU-s pályázathoz ezt előírták számukra. A cégek aggályaik mindig ugyanazok: túl költséges számukra, nem kapnak kézzelfogható eredményt. Hegedüs László rámutatott arra, hogy az elmúlt években megjelent új technológiáknak köszönhetően rendkívülien felgyorsult és leegyszerűsödött az adatfelvétel, valamint az elemzés folyamata, továbbá lényegesen olcsóbbá vált egy-egy adatgyűjtés elkészítése is. „Ez egyben előny és hátrány is, mert egy „egyszerű" elégedettségi felmérést, már bárki össze tud rakni online. Még az eredményeket is megkapja. Azonban, hogy a kapott eredmény mit is jelent pontosan, és azzal mit tud kezdeni a cég, az már nem olyan egyértelmű" - mondja a szakember. „A jó piackutató cég igazi hozzáadott értéke ott mutatkozik meg, hogy milyen következtetéseket és megállapításokat tud az ügyfél kezébe adni, akár már 4 alapkérdésre kapott válaszból is."

Az előadás második felében a KKV-k számára is megfizethető legújabb módszereket ismerhették meg az érdeklődők. Ilyen például a TNS Hoffmannál elérhető, jelenleg már 65 országban futó nemzetközi TGI (Target Group Index) kutatás, amelyhez Magyarországról 1998 óta folyamatos gyűjtik az adatokat. A TGI-ból azonnal leszűrhető adatokat kaphatnak, az érdeklődök a márkahasználatra, a médiahasználatra, az életstílusra, továbbá szabadidő eltöltésre vonatkozóan.


„A kis- és középvállalkozások jelentős részénél egyszerűen hiányzik a tervszerűség és a stratégiai gondolkozás" - jelentette ki Nagy Ildikó, a Ratio & Practice ügyvezetője. Tapasztalatai szerint továbbra is idegen a KKV-k számára a piackutatás, és alapvető elutasítást tapasztal, amelynek az egyik kiindulópontja az eddigi rossz tapasztalatok lehetnek. Szemléletváltást kell elérni ezeknél a cégeknél, de ehhez olyan szakértőkre van szükség, akik hitelesek a szakmájukban, mert csak így lehet bizalmat építeni. Az ügyvezető szerint a cégek számára is releváns példákat kell mutatni, nem lehet általánosságban beszélni. Mindig az adott KKV szintjének megfelelő információkat/adatokat kell megmutatni!


Az ESRI Magyarország képviseletében Oláh Attila ügyvezető igazgató a térinformatikában rejlő lehetőségekről és a rendszer piackutatási célú felhasználásáról beszélt. Az ESRI által használt szoftver segítségével az egyes big data adatokat térképen elhelyezett adatokká konvertálják, ami többek között alkalmas lehet piackutatás eredményeinek megjelenítésére, értékesítés támogatásra, viszonteladói teljesítménymérésre és stratégiai tervezésre is akár.


A program segítségével és az online ingyenesen elérhető adatok felhasználásával például fel lehet térképezni, hogy mely térségben a legalkalmasabb egy bank számára a következő fiók megnyitása, de alkalmas arra is, hogy egy cég kereskedőhálózatát átvilágítva optimalizálni lehessen a kereskedők mozgásterét, így csökkentve költségeket és növelve a hatékonyságukat.

 

Bemutatkozás Vezetőség Szakmai fórumok Tagjaink Legyen Ön is JVSZ tag! Hírek Események Pályázatok Érdekképviselet Tagi szolgáltatások Kapcsolat