Visszatekintő: Tudatos Beszerzés


 

 

SAJTÓKÖZLEMÉNY

Budapest, 2013. október 16.

Javítható a vállalatok beszerzési hatékonysága

A beszerzés optimalizálása a mutatók javításának egyik kulcsfontosságú összetevője lehet mind vállalati, mind nemzetgazdasági szinten- hangzott el a Joint Venture Szövetség (JVSZ) Tudatos Beszerzés témakörében rendezett szakmai konferenciáján. A potenciál óriási, a terület azonban lényegesen komplexebb, mint akár 20 évvel ezelőtt volt, ennek megfelelően sajátos megközelítést is igényel.

Az egy főre jutó termelékenység szempontjából igen csak el vagyunk maradva a nyugati piacokhoz képest, teljesítményünk legjobb esetben is azok csupán 60-70 százalékát teszi ki. - derült ki Dr. Chikán Attila professzor, az MLBKT társelnökének rendezvényt megnyitó előadásából. A problémát nem az egyéni teljesítmény elmaradása, sokkal inkább a gazdaság szereplői közti kapcsolatrendszer egyéni, vállalati, és nemzetgazdasági szinten tapasztalható hiányosságai jelentik. A professzor szerint eredendően nincs különösebb értelme a multinacionális vállalatok és a kkv-k közti különbségtételnek, favorizálásnak, hiszen ezek a szereplők szükségszerűen együttműködnek a piacon, ráadásul ideális esetben egymás működésére nézve kölcsönösen pozitív hatások mellett teszik ezt. A kapcsolatrendszer optimalizálásában, a vállalkozások számára kedvezőbbé tételében értelemszerűen az államnak és a piacon tevékenykedő cégeknek is komoly feladatai vannak, a JVSZ konferenciája elsősorban utóbbiak számára ismertetett kedvezőbb gyakorlatokat.

Továbbra is sajátos körülmények uralkodnak az energiabeszerzés piacán, mondta el előadásában Rigó Gábor, az MVM Partner Energiakereskedelmi Zrt. értékesítési fejlesztési menedzsere, valamint Kemendy Nándor, az MLBKT Beszerzési Vezetők Klubjának elnöke. Habár a teljes vállalati költségek jellemzően 5-15 százalékát teszi ki az energia, a villamos- és gázenergia piacainak liberalizációja óta pedig egyre bővül az egyedi fogyasztói igényeket is kezelni tudó, rugalmas konstrukciók választéka, a vállalatok egyelőre csak ritkán élnek ezekkel. A beszerzési eljárások jellemzően az utolsó pillanatra maradnak, nem előzi meg őket kellő önvizsgálat és igényfelmérés, nem vonnak be külső tanácsadót vagy alakítanak ki saját tudásbázist erre a célra. Tudatos, átgondolt energiabeszerzéssel márpedig komoly javulást lehet elérni a költséghatékonyság szempontjából: egy 6-7 GW éves felhasználású cég akár 35 millió forintos megtakarítást is elérhet a jelenlegi piaci körülmények között.

Gábor Zsolt, a MLBKT Beszerzési Vezetők Klubjának vezetőségi tagja elsősorban a beszerzés vállalati struktúrában megváltozott szerepére hívta fel a figyelmet.  Míg 25 éve még szinte kizárólag a termelés feltételeinek biztosításával illeszkedett az ellátási láncba, addig mára jellemzően operatív feladatköre mellé komoly analitikai, módszertani, stratégiai szerepet is ellát. „A területen tevékenykedő vezetőknek egyfajta komplexitásmenedzsmentet kell folytatnia.” – fogalmazott Gábor Zsolt. Ahogy a beszerzés egyre élénkebb kölcsönhatásba lép a vállalati struktúra egyéb területeivel, így a pénzüggyel, informatikával vagy épp a HR-rel, úgy kell egyre több mindenhez értenie a kompetens vezetőnek.

Mintegy a feladat komplexitását alátámasztandó, Szelecki Zsolt, a PwC HR igazgatója a beszerzés humánerőforrás vonatkozásaiba igyekezett mélyebb bepillantást engedni. Elmondása szerint ideje leszámolni azzal a szemlélettel, ami a HR-t egy megfoghatatlan, tervezhetetlen, a befektetési döntésekben mégis kulcsszerepet kapó területként tekint. A humánerőforrás valamennyi vetülete az úgynevezett SPP modellek felállításával éppen ugyanolyan világossá és átláthatóvá tehető, mint bármelyik más terület. A munkafolyamatok, dinamikák, adottságok beható vizsgálatával olyan rugalmas modellt lehet felállítani, amelyről szinte azonnal leolvashatók az egyes tényezők megváltozásából fakadó következmények. „Az SPP a HR vállalati struktúrához való rugalmasabb és hatékonyabb kapcsolódását teszi lehetővé, ezáltal a kapcsolódó folyamatok, beszerzések jobb tervezhetőségét eredményezheti.” – mondta Szelecki Zsolt.

További információ

Joint Venture Szövetség

A Joint Venture Szövetség (JVSZ) Magyarország egyik legrégebbi, hazai és külföldi vállalatokat tömörítő érdekvédelmi és érdekképviseleti szervezete. Elsődleges célja, hogy a mindenkori gazdaságpolitikai párbeszédben való tevékeny részvétel által hozzájáruljon a kedvezőbb, befogadóbb befektetési környezetet kialakulásához. A szövetség 14 szakbizottsága révén rendszeresen fejti ki álláspontját, tesz javaslatokat, véleményez jogszabálytervezeteket a legkülönfélébb szakmai témákban. Döntéshozói megkeresések által és aktív kezdeményezőként egyaránt arra törekszik, hogy megszerzett tapasztalatait sikeresen át tudja adni, megcélozva a gazdaság minél előnyösebb jogszabályi és adminisztrációs környezetének megteremtését. A szövetségnek valamennyi Magyarországon bejegyzett vállalat tagja lehet, a mintegy 250 tagot számláló szervezet elnöki tisztjét 2012 óta Chris Mattheisen, a Magyar Telekom Nyrt. vezérigazgatója tölti be.

További tájékoztatás:

Szendrey Silvia ügyvezető igazgató jvsz@jointventure.hu

Varga Veronika JVSZ PR felelős veronika.varga@extremenet.hu

 

 

A rendezvény támogatói voltak tagvállalataink

 

 

 

Médiapartner:

Bemutatkozás Vezetőség Szakmai fórumok Tagjaink Legyen Ön is JVSZ tag! Hírek Események Pályázatok Érdekképviselet Tagi szolgáltatások Kapcsolat