Kemény változás puha csomagolásban

Az online kereskedelem robbanásszerű növekedéséből sokan már a fizikai boltok halálát vizionálják. Túlélheti-e a folyamatot a legvalószínűbb vesztes?

Észrevették? Tavaly karácsonykor elmaradtak a tumultuózus jelenetek a magyar boltok pénztárainál, nem rekedtek autósok órákra a bevásárlóközpontokhoz lehajtó sávokon. Pedig a forgalomra senkinek sem lehetett panasza, a kiskereskedelem teljesítménye növekedett, még ha nem is annyira, mint azt előzetesen jósolták. Ugyanakkor mégiscsak volt botrány: nem bírtak lépést tartani az online rendelt áruk forgalmával a logisztikai vállalkozások, a huboktól a kézbesítőkig mindenhol akadt probléma, több cégnél is.

Miközben az USA-ban már 2013-ban kongatták a vészharangokat az úgy nevezett brick-and-mortar áruházak fölött, itthon még csak most közeledünk a fordulóponthoz. Mégis, aki előre tekint, az jobb, ha okul a tengerentúlon már lezajlott és zajló következményekből: azok az áruházláncok, amelyek nem tudták szignifikánsan megvetni lábukat a neten, óriási értékvesztést szenvednek el tőzsdei értékelésükben. A Sears nettó eszközértéke tíz év alatt nagyjából a tizedére zsugorodott. A plázák mint ingatlanbefektetések átkerültek a biztos fejőstehénből a kockázatos portfolio elemek közé. Nagy leírásokat kell foganatosítaniuk azoknak, akik reális képet akarnak mutatni vagyonuk értékéről. Egy látogatott domain, vagy egy sok feliratkozós hírlevél többet ér mint sok-sokezer négyzetméter eladóhely a belvárosban.

Az értékesítési pontokon lezajló változás számos további hatással jár. Emlékezzünk vissza, hogy a körutaink, belvárosi boltsoraink korabeli hangulatát hogy megsirattuk a plázák és autós bevásárlóközpontok gomba módra történő elszaporodásával.

Ötven- meg százéves hagyományok lettek oda a fogyasztás fellegvárainak felépülésével. És lám, eltelik huszonöt év, és a plázák gránittalapzatát támadja meg az online oszteoporózis.

Nekik már nem kellett száz év, hogy megrengesse őket egy új versenytárs. Közhely de igaz: gyorsul a világ. Már a nosztalgia sem a régi… Aki azt hiszi, hogy ez a folyamat csak a kereskedelmet érinti, az nagyon téved. Anélkül, hogy untatnám az olvasót, engedje meg, hogy levezessem, hogy a mi ágazatunkban, a csomagolóiparban miként kell igazodnunk, jobban mondva milyen sors vár ránk, amire fel kell készülnünk. Talán nem minden tanulság nélküli.

Az eladáshelyi értékesítési eszközökben sokáig a papír volt a meghatározó. Látványos, színes hullámkarton állványok, kínálók, óriási makettek terelték a boltokba betérőket a portékához, melyek költséghatékony, de vonzó csomagolásukkal igyekeztek kiríni a tömegből. Az utóbbi időben itt is megjelent a digitalizáció és a multimédia: a papír alapú display-eket felváltották a képernyők és kijelzők, legújabban ezek interaktív verziói, érintőképernyős vagy akár szenzoros megoldások, érzékszerveink többfrontos támadásával. Történik mindez annak ellenére, hogy ma már a napi közértjárást is intézhetjük online, nemcsak a teleshopos és műszaki cikkek jönnek házhoz, hanem akár a tej, a kenyér, a tisztítószerek, a pelenka. Mi végett akkor az egyre intenzívebb eladáshelyi jelenlét?

Vegyük észre, hogy a tégla-és-malter boltokkal szemben nem feltétlenül a helybeni értékesítési volumen az elvárás, hanem sokkal inkább a lojalitás felépítése, fenntartása. Sokszor már úgy nevezett flagship store-okat nyitnak a legnagyobb márkák. Ezekben valójában helyszíni élvezetet árulnak. Kvízjátékkal regisztrálhatunk, pontokat válthatunk be, vagy átvehetjük online rendelésünket is akár. Akciók, események, rendezvények helyszínei ezek. Koncertek, rekordkísérlet, flashmob, szezonnyitó premier, próbahétvége, fekete péntek, torkos csütörtök, dob-szer-da… megannyi intenzív élmény!

Aztán ha a vevő elégedett, úgyis rendel online, figyeli a hírlevelet, letölti az alkalmazást, nézi a youtube csatornánkon a tartalmainkat, megoszt, feliratkozik, együtt él a márkával.

Miként hat ez ránk, a csomagolóiparra? Köszönjük szépen, nem kell pánikba esnünk! Többféle elvárás jelenik meg, eltérő dimenziókban. Egyfelől a megnyert ügyfélhez online eljuttatni szánt csomaggal szemben már inkább a biztonság az elvárás, semmint csak a lenyűgöző, íncsiklandó kiszerelés. Itt költségcsökkentés mehet végbe, és környezetkímélő megoldások törnek utat. Az innovációban cél a 100%-ban újrahasznosított anyagok és könnyű, mégis strapabíró konstrukciók használata. Aki nem ezt kínálja, azt szigorúan megbünteti a piac.

Ezzel szemben a boltokban tovább folyik a „kóstoltatás”, a cél, hogy megnyerjük a vevőt, láttassuk a terméket, egyszerre szolgáljon a csomagolás a termék viszonylagos fizikai védelmére, ugyanakkor vonzó bemutatására is. Iparágunk legaktuálisabb témája, hogy miként lehet az áruk csomagolása még egyedibb, még személyre szabottabb és mindez olcsón, tömegtermelésben, környezetbarát módon. Az nem kérdés, hogy ez tömegesen fog elterjedni. A kérdés csak az, hogy mikor és milyen technológia fogja az individuális csomagolás tömegszintű kínálatát megvalósítani. A jelenlegi információink alapján ezt a forradalmat a hullámkarton iparszerű digitális nyomtatási technikája fogja jelenteni, várhatóan néhány éven belül. Ez pedig valóban új távlatokat nyit az eladáshelyi marketingben is.

Nos, így válik az online kiskereskedelem előretörése fenyegetésből lehetőséggé egy olyan tradicionális iparágban, mint a papíripar, a nyomdászat és a csomagolóanyag gyártás.

 

Bemutatkozás Vezetőség Bizottságok Tagjaink Legyen Ön is JVSZ tag! Hírek Események Érdekképviselet Tagi szolgáltatások Kapcsolat